سخنگوی وزارت امور خارجه: به همسایگان هشدار می‌دهیم مراقب سوءاستفاده دشمن باشند رئیس شورای عالی استان‌ها: برخی دستگاه‌های اجرایی نقش شورا‌ها را کم‌رنگ می‌کنند | مجمع شهرداران کلانشهر‌ها می‌تواند به جامعه شورایی کشور کمک کند عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد: شهرداری و شورای شهر نقش حمایتی ورزش را بر عهده دارند | خانه‌های ورزش در نقاط مختلف مشهد راه‌اندازی می‌شود عضو شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه فضا‌های ورزشی، گامی مهم برای نشاط و سلامت جامعه است قدیمی ترین خانه تاریخی مشهد کجاست؟ نگاهی به زندگی میرزا ابراهیم رضوی، واقف بزرگ سادات رضوی که در کوهسنگی مدفون است شهردار مشهد مقدس: کُشتی مشهد باید جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند | از ۲۲ پروژه کلان‌ ورزشی در مشهد بهره‌برداری می‌شود + فیلم برپایی ۷۰ ایستگاه صلواتی و موکب خدمت‌رسان در مسیر بارگاه منور رضوی خریداران غیر بومی خانه در مشهد شانس بیشتری دارند فضاسازی مسیر جاماندگان اربعین از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی کیفیت هوای مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اولویت‌های خراسان رضوی در مسیر پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ | فراهم سازی زیرساخت‌های مسیر زیارت برای زائران پیاده دهه آخر ماه صفر عملکرد موفق نیرو‌های خدمات شهری مشهد در نجف اشرف |  کاهش چشمگیر زباله با برنامه‌ریزی دقیق + فیلم آئین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید کاظمی در مشهد فردا (پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴) قدردانی حجت‌الاسلام ماندگاری از خدمات خالصانه پاکبانان مشهدی در نجف اشرف| خدمت به زائران، خود نوعی زیارت است+ فیلم قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد + تعداد متقاضیان شهردار مشهد مقدس: مجموعه ورزشی شهید بوکانی فردا افتتاح می‌شود | گامی مهم برای توسعه کشتی در مشهد توجه ویژه حوزه املاک شهرداری مشهد به استحصال اراضی بزرگ‌مقیاس شهر برای تأمین منابع مالی نگاهی به تاریخچه ایوان «تلگراف خانه» و کاشی های آن
سرخط خبرها

طهوریان‌عسکری: توجه به حاشیه شهر مشهدمقدس برگ زرین در کارنامه شوراست

  • کد خبر: ۲۲۵۰۴۰
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
طهوریان‌عسکری: توجه به حاشیه شهر مشهدمقدس برگ زرین در کارنامه شوراست
رئیس کمیسیون سامان دهی حاشیه شهر مشهدمقدس از اقدامات شورای ششم در این حوزه می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز، «شورای ششم در سرلیست برنامه‌ها و شعارهایش رسیدگی به مسائل و مشکلات حاشیه شهر مشهد را مطرح کرده بود. حاشیه شهر مشهد مسئله‌ای جدی است و اگر هر اقدامی در راستای تحول این مناطق شود، درواقع مسائل یک سوم جمعیت شهر زیارتی حضرت رضا (ع) حل می‌شود.»

مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر مشهد، صحبت هایش را درباره ضرورت توجه به حاشیه شهر با این سخنان شروع می‌کند و از مصمم بودن شورا برای رسیدگی به مناطق کم برخوردار شهر می‌گوید. آنچه در ادامه می‌آید، پاسخ‌های طهوریان عسکری به پرسش‌های ما درباره توجه به حاشیه شهر است.

به عنوان رئیس کمیسیون سامان دهی حاشیه شهر دوره ششم شورای اسلامی مشهد، پس از گذشت ۲.۵ سال از عمر شورای ششم چه کارنامه‌ای را در زمینه حاشیه شهر می‌توانید به مردم اعلام کنید؟

سامان دهی حاشیه شهر مشهد به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی رهبر معظم انقلاب دستور دادند ستادی به ریاست امام جمعه مشهد راه اندازی شود تا به این ترتیب مسائل یک سوم جمعیت مشهدالرضا (ع) حل شود. مسئله به اندازه‌ای مهم است که در سال‌های گذشته در آلبوم بودجه دولت هم به آن اشاره شده و برای حل مسائل حاشیه شهر در لایحه بودجه دولت هم برای آن اعتبار اختصاص داده شده است. 

پیرو اهمیت همین مسئله و رفع این دغدغه، در شورای ششم این خط سیر را دنبال کردیم که به جای شعار و حرف‌هایی که نتیجه اش را مردم مشاهده نکنند، به عنوان مجموعه سیاست گذار و ناظر بر عملکرد شهرداری مشهد، منطبق بر بودجه شهرداری مشهد برنامه ریزی شود. رشد بیش از ۱۵ درصدی اعتبارات حوزه عمرانی در سال‌های اول و دوم شورای ششم در اختصاص بودجه‌های عمرانی برای حاشیه شهر مصداق همین نگاه است. 

در آخرین بودجه شورای پنجم با حدود ۳۰ درصد اختصاص منابع و سال اول شورای ششم با اختصاص بیش از ۵۰ درصد منابع برای حاشیه شهر، روند رسیدگی به حاشیه شهر در دستورکار جدی شورا قرار گرفت. پروژه‌های متنوع زیرساختی، یکی از مصادیق توجه به اصلاح بافت‌ها و نوسازی در حوزه بافت فرسوده است که در این راستا بیش از ۴۰ هزار پروانه از سال ۱۴۰۰ تا امروز در بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه شهر صادر شده است.

در زمینه اجرای پروژه‌ها تا چه اندازه به مردم نگاه مشارکتی و نقش آفرینی داشتید؟

یکی از دغدغه‌هایی که پیش از شروع شورا وجود داشت، نقش آفرینی مردم در اجرا و تعریف پروژه‌ها بود. برخی مردم گلایه داشتند که ما شهر سهیم هستیم، اما در تصمیم گیری‌ها و ساخت وساز‌های شهری تأثیری نداریم. در اولین جلسه شورا طرحی دوفوریتی در قالب پروژه‌های زودبازده ناظر بر هفتاد محله حاشیه شهر و هر محله ۱۰ میلیاردتومان را رقم زدیم؛ اینکه مردم اعلام کنند محله شان چه نیاز‌هایی برای نوسازی دارد. این تجربه سال اول به اندازه‌ای شیرینی بود که ۷۰۰ میلیاردتومان در نظر گرفته شد. 

چندین محله هم خارج از حاشیه شهر داشتیم که به پیوستار حاشیه شهر وصل نیستند و در سال دوم درمجموع در هشتاد محله، مردم پای گفتگو با مدیران شهر آمدند و به صورت مستقیم در کمیته‌های نظارتی و جلسات مستمر با این رویکرد برنامه ریزی شد. در سال دوم هر محله ۱۵ میلیاردتومان یعنی سرجمع ۱۲۰۰ میلیاردتومان و مجموع دو سال ۲ هزارمیلیارد تومان از بودجه عمرانی شهر را با نگاه مشارکت مستقیم مردم و منتخبان مردم در شورای اجتماعی محلات، مساجد، بسیج محلی، نمایندگان امور مساجد، به کمک شهرداری و کمیته‌های نظارتی جمع بندی شد تا اگر حرف از مشارکت مردم می‌زنیم، نقشی هم برای مردم تعریف کرده باشیم.

در این پروژه‌های عمرانی در حوزه حمل و نقل برای حاشیه شهر چه اقداماتی انجام شده است؟

تخصیص پروژه‌های متنوع عمرانی به ویژه با محوریت حوزه حمل ونقل برای حاشیه شهر یکی دیگر از دغدغه‌هایی بود که در این دوره در دستورکار قرار گرفت. ساخت چندین پل، چندین دوربرگردان و اصلاح هندسی مهم و کاربردی از این جمله است که همگی به دلیل تسهیل در رفت وآمد صورت گرفت. هرجا راه سامان دهی شود، به دنبال آن توسعه نیز رقم خواهد خورد.

کمان حاشیه شهر که از طرق در منطقه ۷ شروع می‌شود و به منطقه‌های ۶، ۵، ۴، ۳ و ۲ تا آرامگاه فردوسی کشیده شده است، به صورت هم زمان و با تعادل منابع و عدالت واقعی منابع در دستورکار قرار گرفت و مردم خود شاهد هستند. بسیاری از مدیران استانی و بیرون استان نیز تحولی را که در حاشیه شهر اتفاق افتاده است، تأیید می‌کنند. تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی نیز نقش مؤثری در رونق بخشی و توسعه حاشیه شهر و حرکت برای توسعه به سمت شرق مشهد داشت. این طرح‌ها پانزده تا بیست سال مغفول مانده بود.

چه قول‌هایی به مردم دادید و چقدر به آن‌ها عمل کردید؟

پهنه حاشیه شهر وسعت بزرگی است. بنده اعتقاد دارم که یا قول ندهم یا تا حل مسئله به صورت مستمر پیگیر باشم. به صورت کلی و درمجموع راضی هستم که در این دو سال در کمیسیون حاشیه شهر وقتم را صرف حل کردن مشکلات و مسائل مردم کرده ام. امیدوارم در سال ۱۴۰۳ نیز بقیه پیگیری‌هایی که‌ می‌تواند برای حل مشکلات حاشیه شهر مفید باشد، دنبال شوند و از فرصت طلایی استفاده کنیم. البته این نوید را‌ می‌دهم که در سال پایانی شورا برای حل مسائل حاشیه شهر دستمان پر است.

دوره ششم شورا را نسبت به ادوار گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟ چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟

یکی از نقاط قوت دوره ششم حضور یک جمع جوان در مجموعه شوراست. انرژی جوانی کمک می‌کند که در کنار مردم مستمر و پیگیر برای کار‌ها اقدام کنند. حضور تعدادی از همکاران شهرداری در شورای اسلامی شهر از این منظر که شناخت خوبی از مسائل و اقدامات حوزه شهرداری دارند، انرژی بخش بود. توجه به حوزه حاشیه شهر نیز از نقاط قوت دوره ششم است. 

از نقاط ضعف باید به تغییراتی که در رده مدیریتی شهردار اتفاق افتاد، اشاره کنم. خواسته یا ناخواسته تغییر شهردار باعث فرصت سوزی در اجرای پروژه‌های شهر مشهد شد که کاش این اتفاق نمی‌افتاد. این تصمیم ما را در مقطعی دچار چالش و تلاطم کرد. البته خوش حالیم که ایشان از اتهامات تبرئه شدند، اما امیدواریم برای هیچ دوره دیگری این اتفاق نیفتد.

توجه به حاشیه شهر برگ زرین در کارنامه شوراست

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->